środa, 1 stycznia 2014

Powieść, która nie boli

 
 Autorzy: Wojciech Kuczok
Tytuł: Gnój
Tytuł oryginału: j/w
Wydawca: WAB
Rok wydania: 2008
Tłumaczenie: brak
ISBN: 978-83-741-4050-8
  Stron: 216
 
 Bardzo się zdziwiłem, że na podstawie tejże książki powstał głośny i bardzo dobry film pt. "Pręgi". Dodatkowo dziwi mnie, że sam Wojciech Kuczok pisał scenariusz do tegoż filmu, a sama książka mnie po prostu nie zachwyciła.
 
Czytałem już wiele książek, który poruszają problem patologii w rodzinach, ale ta niestety zbyt płytko porusza temat, który powinien zmuszać czytelnika do refleksji, do poczucia sympatii do poniżanego bohatera. Tutaj jednak trudno to odnaleźć. Akcja jest monotonna i jakaś taka nijaka, nie potrafiąca czytelnika jakoś wciągnąć. Wręcz przeciwnie trzeba się bardzo przymusić by doczytać ją do końca. Może sposób narracji powoduje, że odbiór książki jest taki a nie inny.

Osobiście jestem rozczarowany tą pozycją, tym bardziej, że na okładce jest zachwalające: "Powieść, która boli". Mnie niestety bolało czytanie tej powieści, która opowiada o relacjach w jednej z wielu śląskich rodzin, w której wychowanie odbywa się za pomocą pasa, czy jest ono potrzebne czy też nie.

Jednak jednoznacznie nie mogę owej książki nie polecić. Po prostu każdy sam powinien sobie wyrobić zdanie na jej temat. Mnie ona nie zachwyciła, ale może Wasz odbiór będzie zgoła inny niż mój.

Ocena: 4/10

Zapraszam także na:

5 komentarzy:

  1. Skoro nie polecasz, to zapominam o niej

    OdpowiedzUsuń
  2. A mnie akurat ta książka porwała. Nie była, co prawda, taka dosadna i mocna - jaki inne o podobnej tematyce, ale mimo wszystko podobała mi się.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam do siebie: www.nieidentyczne-polki.blogspot.com

      Usuń
  3. Moje wrażenia po przeczytaniu tej powieści były o wiele lepsze od Twoich.
    Znudziła mnie natomiast "Senność" tego autora. Nudna akcja, za dużo gier słownych... Nie polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. to zdecydowanie nie książka dla mnie i nie chodzi już o ocenę, a samą tematykę;) pozdrawiam ciepło - witam znajomego i zapraszam do siebie;)

    OdpowiedzUsuń